Što je politički izložena osoba?
PEP (Politički izložena osoba) je osoba koja posjeduje određeni oblik političke i institucionalne moći zahvaljujući visokom radnom mjestu u vladi ili nekoj drugoj vrsti političke pozicije. Zbog svoje moći, PEP se smatraju visokorizičnim u vezi s pranjem novca, ucjenama, podmićivanjem i drugim vrstama korupcije. Supružnici, obitelj i bliski poslovni partneri također se smatraju PEP-om, budući da njihov odnos može biti iskorištavan – dobrovoljno ili nehotično. Direktiva o sprječavanju pranja novca zahtijeva od svih poduzeća da budu posebno oprezni kada posluju s klijentima ili klijentima koji su PEP jer oni predstavljaju povećani rizik. Politički izložena osoba (PEP) je netko koga je institucija zajednice, međunarodno tijelo ili država imenovala na visok položaj u posljednjih 12 mjeseci. Glavni cilj primjene dodatnog nadzora na rad koji uključuje PEP je ublažiti rizik da bi prihodi od mita i korupcije mogli biti oprani ili imovina na drugi način oduzeta iz zemlje porijekla.
Definicija politički izloženih osoba
Politički izložena osoba (PEP), prema definiciji Financijske radne skupine (FATF), je netko kome je trenutno ili je prije bila povjerena istaknuta funkcija. Konvencija Ujedinjenih naroda protiv korupcije (UNCAC) proširuje ovu definiciju kako bi uključila rođake i bliske suradnike (RCA) osoba s istaknutim javnim funkcijama. PEP su izloženi većem riziku od korupcije, pranja novca, financiranja terorizma i podmićivanja u vezi s prirodom utjecaja koji imaju na temelju svog položaja.
Identificiranje PEP-a
PEP mogu biti:
- šefovi država, šefovi vlada, ministri i zamjenici ili pomoćnici ministara;
- saborski zastupnici (zastupnici);
- članovi revizorskih sudova ili odbora središnjih banaka;
- veleposlanici, otpravnici poslova i visoki časnici u oružanim snagama;
- članovi upravnih, upravljačkih ili nadzornih tijela poduzeća u državnom vlasništvu;
- članovi vrhovnih sudova, ustavnih sudova ili drugih pravosudnih tijela na visokoj razini čije odluke općenito nisu podložne daljnjoj žalbi, osim u iznimnim okolnostima;
PEP također uključuje:
- članove obitelji politički izložene osobe;
- bliski poslovni suradnici;
- stvarni vlasnici imovine osobe (netko tko uživa prednosti vlasništva iako je vlasništvo nad imovinom na ime druge osobe);
Trebali biste zauzeti pristup temeljen na riziku i razmjeran pristup utvrđivanju imate li PEP kao klijenta.
Situacije koje bi mogle sugerirati da imate PEP klijenta uključuju:
- primanje sredstava iz državnog računa;
- primanje komunikacije na službenom memorandumu od klijenta ili povezane osobe;
- općeniti razgovor s klijentom ili osobom povezanom s primateljem koji povezuje osobu s PEP-om;
- vijesti koje sugeriraju da je vaš klijent PEP ili da je povezan s njim;
Regulatori za AML/CFT očekuju od tvrtki da koriste informacije koje su im razumno dostupne kako bi pomogle u identificiranju PEP-ova, uključujući:
- informacije iz javne domene, kao što su web stranice parlamenta i vlade;
- pouzdani javni registri, kao što je poslovni registar tvrtki i osoba sa značajnim kontrolnim registrom;
- komercijalne baze podataka koje sadrže popise PEP-ova, članova obitelji i poznatih bliskih suradnika;
Ne morate aktivno istraživati jesu li stvarni vlasnici klijenta PEP-ovi. Međutim, ako znate da je stvarni vlasnik PEP, trebali biste razmotriti koje dodatne mjere, ako ih ima, trebate poduzeti kada radite s tim klijentom.
Internetski izvori često mogu pružiti informacije o pojedincima i njihovim:
- izvor bogatstva izvan političke pozicije
- naknade za njihovu trenutnu ulogu
Oni također mogu pokazati postoje li vjerodostojne optužbe ili istrage kriminalnih aktivnosti koje biste trebali uzeti u obzir prilikom procjene rizika.
Je li PEP provjera propisana Zakonom?
Iako ne postoje posebni univerzalni skupovi propisa za PEP provjeru, propisi o usklađenosti s AML i KYC zahtijevaju pristup temeljen na riziku za provjeru potencijalnih klijenata. Organizacije su dužne poduzeti "razumne mjere" kako bi odredile razinu rizika koju bi klijent mogao predstavljati. To mora biti definirano internim politikama unutar organizacije kako bi se izbjegle potencijalne novčane kazne za nepoštivanje propisa.
Ovi napori da se smanji rizik povezan s PEP-ovima trebaju biti preventivne prirode. To ne znači nužno odbijanje poslovanja s tim pojedincima, već korištenje pristupa temeljenog na riziku, uključujući proširenu dubinsku analizu klijenta (CDD) radi boljeg razumijevanja i smanjenja potencijalnog rizika.
Kome treba provjera PEP-a?
Sve financijske institucije, osobe ili tvrtke koje podliježu propisima o sprječavanju pranja novca, uključujući banke i kreditne unije, morat će provjeriti ima li PEP-ova.
PEP provjera trebala bi se obaviti kao dio procesa uključivanja klijenta u sklopu KYC protokola. Politički izloženim osobama treba dodijeliti ocjenu rizika nakon što su identificirane, koristeći pristup temeljen na riziku.
Ophođenje s PEP klijentima
Ako je vaš klijent PEP, trebali biste primijeniti pojačane mjere dubinske analize. Posao s PEP-ovima također biste trebali tretirati od slučaja do slučaja. Ako je vaš klijent PEP, morate:
- dobiti odobrenje višeg rukovodstva za poslovni odnos;
- poduzeti odgovarajuće mjere za utvrđivanje izvora bogatstva i izvora sredstava;
- pomno pratiti poslovni odnos;
Također se preporučuje da kažete odgovornima za praćenje procjena rizika u vašoj tvrtki da je započeo poslovni odnos s PEP-om.
Nakon što utvrdite da imate PEP klijenta, možete pogledati osnovu na kojoj su oni kategorizirani (niži ili viši rizik) i prirodu poduhvata koji od vas traže da poduzmete.
To će vam pomoći da budete sigurni da je vaša pojačana dužna pažnja proporcionalna i učinkovita.
Ključni elementi kvalitetnog procesa PEP provjere
Postoje mnoge različite vrste kontrola i elemenata koji se mogu koristiti u PEP provjeru. Neki od ključnih elemenata PEP provjere trebali bi uključivati sljedeće:
- identifikacija novih kupaca: Tijekom uključivanja ili pri prvoj interakciji između potencijalnog korisnika i organizacije, potrebno je primijeniti razumne metode kako bi se utvrdilo je li pojedinac PEP. Evidencija o klijentima morat će biti dovoljno potpuna da pruži jedinstvene identifikacijske faktore. Minimalni podaci potrebni za PEP provjeru trebaju uključivati sljedeće:
- puno ime,
- datum rođenja,
- spol,
- država političkog eksponiranja,
- politički eksponirane uloge, datum imenovanja i godine službe,
- trenutačni status ili datum kada je osoba napustila radno mjesto ako ga više nema;
- provjera klijenta i procjena rizika: Nakon identifikacije PEP-a, potrebno je primijeniti standardnu dubinsku analizu (CDD). To može pomoći organizaciji da odredi razinu rizika povezanu s pojedincem. Treba uzeti u obzir proizvod, vrstu poslovanja, zemljopis i potencijal za financijski kriminal;
- potrebno odobrenje: Za stupanje u poslovni odnos s poznatim PEP-om ili visokorizičnim klijentom potrebno je odobrenje višeg rukovodstva;
- nastavak provjera postojećih korisnika: potrebno je poboljšano praćenje PEP korisnika, uključujući redoviti pregled radi provjere PEP statusa i dodatnih potencijalnih čimbenika rizika;
- obuka zaposlenika: Neophodan je redoviti program obuke za sprječavanje pranja novca kako bi se osiguralo da svi zaposlenici razumiju važnost PEP pregleda i kako održati usklađenost;
Koliko često provjeravati PEP-ove
Kao što ne postoje univerzalni propisi za provjeru PEP-a, ne postoji ni vremenski okvir za učestalost provjere. Međutim, PEP provjeru treba provoditi povremeno, a ne samo prilikom uključivanja novog potencijalnog klijenta. Status osobe kao PEP-a može se promijeniti, na primjer, i važno je pratiti te informacije.
To što politički eksponirana osoba odlazi s dužnosti ne znači da je negiran njezin utjecaj ili šansa za korupciju. Bit će važno nastaviti procjenjivati razinu rizika PEP-a čak i ako trenutno ne obnaša istu poziciju. PEP provjerom treba provjeriti trenutnu razinu utjecaja pojedinca i postoji li ikakva veza između njihovih prethodnih i sadašnjih pozicija.
Provjera PEP-a trebala bi biti stalna praksa koja se povremeno preispituje na temelju kategorije rizika u koju je određeni PEP stavljen. Oni s višom razinom rizika trebali bi se provjeravati češće.
PEP s nižim rizikom
Postavljanje osnovnih pitanja i dokumentiranje odgovora može adekvatno ublažiti povećani rizik od pranja novca ako:
- nema govora o neobičnom financiranju;
- transakciju redovito provode osobe koje nisu PEP;
PEP s većim rizikom
Možda ćete morati postaviti dodatna pitanja i prikupiti više dokumentiranih dokaza ako:
- jurisdikcija koja je imenovala PEP je jurisdikcija većeg rizika;
- financiranje transakcije je značajno ili iz neobičnog izvora;
- vrsta transakcije je veći rizik;
PEP s višim rizikom i dalje mogu predstavljati određeni rizik nakon što napuste dužnost. Zbog toga možete odlučiti provoditi pojačanu dubinsku analizu dulje vrijeme.
Pristup temeljen na riziku odnosi se samo na to koliko pitanja postavljate. Trebali biste pitati onoliko koliko vam je potrebno da budete sigurni da je zadržavanje u skladu s legitimnim sredstvima dostupnim PEP-u i da ne sumnjate na pranje novca.
Najbolje prakse PEP provjere
PEP provjera može pomoći u smanjenju rizika i osigurati da ostanete u skladu s AML i KYC propisima. Najbolje prakse PEP provjere mogu uključivati sljedeće:
- obavite PEP provjeru. Možete koristiti automatizirani softver za PEP provjeru ili izvršiti ručnu PEP provjeru. To uključuje provjeru PEP lista;
- većina vlada izdaje PEP liste, ali one nisu uvijek potpune. Komercijalne baze podataka često nude opsežniji PEP popis koji se češće ažurira. Proširenje softvera za provjeru sankcija, automatizirani alati za PEP provjeru mogu ponuditi aktualne i iscrpne informacije o domaćim i stranim PEP-ovima;
- provedite procjenu rizika i PEP Due Diligence. Morat ćete upotrijebiti model temeljen na riziku kako biste pokrenuli poboljšane metode dubinske analize. Neovisni i pouzdani izvori iz zemlje političke izloženosti trebali bi se koristiti tijekom procjene rizika PEP-a;
Sljedeće informacije trebaju biti uključene u ovu procjenu rizika i postupak dubinske analize:
- provjerite točnost osobnih dokumenata i potvrdite stvarni identitet PEP-a, uključujući zemlju podrijetla i njihov datum rođenja;
- provjerite izvor sredstava pojedinca kako biste bili sigurni da dolaze iz legalnih kanala;
- napravite temeljitu provjeru povijesti pojedinca za bilo kakvo potencijalno nedopušteno ponašanje;
- kada je potrebno, provjerite da osoba nije počinila nezakonite aktivnosti u drugim financijskim institucijama;
- kontinuirano pratiti PEP status. Obavljajte PEP preglede u redovitim intervalima na temelju klijentove razine rizika, jer se PEP status može promijeniti. Nastavite ih uspoređivati s PEP listama i nadzirati njihove odnose i aktivnosti kako biste bili sigurni da nema nezakonitih poslova;
- odmah podnesite SAR (izvješće o sumnjivoj aktivnosti) ako sumnjate na bilo kakve nezakonite aktivnosti. Članove uže obitelji i poznate suradnike PEP također treba pažljivo pratiti;